Лист із зауваженнями було скеровано до Спільного представницького органу об’єднань профспілок.
Метою законопроекту є досягнення економії Фонду соціального страхування на 30%, зокрема, за рахунок збільшення періоду оплати роботодавцем перших днів страхового випадку застрахованих осіб з 5 до 10, а отже перекладення функцій фонду соціального страхування на роботодавців, що є неприпустимим.
Таке перекладення функцій з оплати страхових випадків на роботодавців призведе до збільшення собівартості продукції та послуг, а отже й до їх ціни, що в кінцевому результаті оплачуватиметься громадянами.
Таким чином оплата лікарняних ляже на плечі самих громадян через подорожчання вартості та ціни товарів та послуг.
У бюджетній сфері такі зміни призведуть до необхідності збільшення бюджетних видатків, що потребує одночасних змін до законодавства, яким гарантовано рівень фінансового забезпечення бюджетних закладів та установ, зокрема до Закону України «Про освіту» та «Про наукову і науково-технічну діяльність».
Категорично не погоджуємося з підходами щодо виплати допомоги з тимчасової непрацездатності у розмірах починаючи від 50% середньої заробітної плати (доходу) з покроковим збільшенням на 10% за кожні 5 років страхового стажу і наданням права на її виплату в розмірі 100% за умови наявності більше 20 років стажу. Такі наміри призведуть до звуження прав застрахованих осіб, що заборонено статтею 22 Конституції України.
Прослідковується також ускладнення процедури забезпечення страхових виплат. Створення контролюючих служб та покладення обов’язків з контролю на відповідальних за це посадових осіб може спричинити не лише суб’єктивну оцінку ситуації, а й потребуватиме виділення додаткових бюджетних видатків на утримання відповідних працівників, що в сучасних умовах є вкрай недоцільним та суперечить меті прийняття змін.
Не погоджується ЦК Профспілки і з запропонованою нормою до частини 2 статті 22 стосовно виплати допомоги з тимчасової непрацездатності у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), що виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з 11 дня замість чинної норми «з 6 дня».
Є такими, що звужують права застрахованих осіб, пропозиції до частини 1 статті 23 щодо відмови в наданні допомоги з тимчасової непрацездатності за період простою.
Не погоджується ЦК Профспілки зі змінами до частини 5 статті 32 стосовно зменшення терміну звернення за призначенням матеріального забезпечення до шести календарних місяців з дня відновлення працездатності, встановлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім’ї, замість терміну 12 місяців, передбаченого чинною редакцією.
Потребує змін частина друга статті 24 закону щодо виплати допомоги у розмірі 100% середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу особам, які перебувають у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), як це передбачено для медичних працівників, що забезпечить реалізацію рівних державних гарантій для застрахованих осіб, зокрема з числа педагогічних працівників.
Необхідно вилучити пункт 1 статті 31 проекту щодо позбавлення права працівників, які працюють за сумісництвом, на отримання допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, залишивши чинну редакцію, оскільки порушується право працівника який перебуває в трудових відносинах не лише за основним місцем роботи на оплату листка з тимчасової втрати працездатності а за іншими місцями роботи.
Зважаючи на мету закону, що полягає в досягненні економії Фонду соціального страхування, вважається недоцільним передбачення в проекті норм статті 34-1 щодо запровадження додаткового контролюючого органу в особі страхових експертів – лікарів з перевірок обґрунтованості медичних висновків з тимчасової втрати працездатності.
Тому ЦК Профспілки працівників освіти і науки України вважає, що проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації функцій Фонду соціального страхування України» не може бути погоджений та потребує доопрацювання.