|
СПО об’єднань профспілок звернувся до Міністерства соціальної політики України щодо необхідності посилення соціального захисту потерпілих на виробництві за рахунок коштів соціального страхування.
|
Зазначене питання профспілкова сторона порушувала при проведенні аналізу виконання положень Генеральної угоди на 2019-2021 роки та можливих до неї змін.
У своєму зверненні СПО об’єднань профспілок звернув увагу на наступне. Чинним законодавством передбачено, що у разі стійкої втрати професійної працездатності, встановленої МСЕК, Фонд проводить одноразову страхову виплату потерпілому, розмір якої визначається відповідно до ступеня втрати професійної працездатності, виходячи з 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права потерпілого на страхову виплату.
Разом із тим, якщо, наприклад, у 2014 році розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб сягав розміру мінімальної заробітної плати (на кінець 2014 р. – 1301 грн), а середньомісячна зарплата за 2014рік складала 4012 грн, то 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (22 117 грн) становили більше 5,5середньомісячних зарплат.
Наразі розмір прожиткового мінімуму становить 42,36% від розміру мінімальної зарплати (відповідно – 2118 грн та 5000 грн), а середньомісячна зарплата складає 12 174 грн.
Відповідно, 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб становлять – 3 середньомісячні зарплати або 36 006 грн.
При тому, що витрати потерпілої особи за минулий період зросли в рази – особливо це стосується тарифів на комунальні послуги (опалення, газ, вода, світло тощо), цін на ліки, продуктові та промислові товари.
Тому СПО об’єднань профспілок запропонував, з метою підвищення рівня соціального захисту потерпілих, внести зміни до законодавства стосовно збільшення одноразової страхової виплати до 15 мінімальних заробітних плат, що дорівнює розміру граничної суми заробітної плати, з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (до відома: на рік у структурі страхових виплат на одноразову допомогу припадає лише 0,7% або приблизно 70 млн. грн).
Крім цього, наразі законодавство передбачає, якщо комісією з розслідування нещасного випадку встановлено, що ушкодження здоров’я настало не лише з вини роботодавця, а й внаслідок порушення потерпілим нормативних актів про охорону праці, розмір одноразової допомоги зменшується на підставі висновку цієї комісії, але не більш як на 50%.
Зазначена норма є не справедливою по відношенню до працівника, оскільки це спонукає з метою економії страхових коштів перекладати провину нещасного випадку на працівника.
Тому Міністерству запропоновано розглянути питання щодо внесення зміни до законодавства про зменшення з 50% до 25% максимального зниження розміру одноразової допомоги або загалом про скасування відповідної норми Закону.
За матеріалами – ФПУ |